الاثنين، 21 ديسمبر 2009

أتعرفنى..؟




سيدى...
اترانى مازلت طفلة...فاعلم انك ما عدت ترى
إلا.... وجه عمرى
اتسمعنى مازلت اضحك...فاعلم انك ماعدت تسمع
إلا..... صدى صوتى
اتعرفنى مازلت اقرأ...فاعلم انك ما عدت تعرف
إلا...حروف اسمى
اتحسنى مازلت نارا..فاعلم انك ماعدت تحس
إلا ...رماد شوقى

فيا سيدى.....
إن لم تعد ...
ترى وتسمع وتعرف او تحس بى
فدعنى اعرفك من أنا..؟

كنت طفلة تهديها لعبا ...لتكون لعبتك
فضاعت طفولتى وماتت برأتى
فعلم يا سيدى انى ماعدت الا عذاب

كنت وجها تداعبه النسمات..وتغازله الضحكات
ولكن دموع الفراق اماتت الضحكات
فعلم يا سيدى انى ما عدت الا عبوث ضحكات

كنت نارا تشتعل بلمساتك...وتلتهب لاشواقك
فانطفأت نار شوقى من بعدك وفراقك
فعلم يا سيدى انى ماعدت الا رماد

كنت كتاب مفتوحا ...ترسم فيه الخطوط والكلمات
ولكن امتلأت كل الصفحات بالوداع
فعلم يا سيدى انى اغلقت الكتاب

اذا وصلتك كلماتى فعلم انى الآن ...
امرأة هزمتها الليالى و الاحزان..
وسطرت الامها على الجدران

و ضحكة ربيع ولى عليه الزمان
فصار يبــكى ولا يسمع له انان..

و رماد نار الشوق والحنان ..
يخبىء جذوة نارا تنتظر الثوران..

او تلميذة لم تتعلم دروس الزمان ..
فصارت تجهل موعد الامتحان..

بقلم: يويو

15 التعليقات:

جارة القمر يقول...

دعي القلم يقوى على امتلاء الصفحات

مازال هناك متسع لخط المزيد من الفرح في حياتنا

الشاعر الفنان أحمد فتحى فؤاد يقول...

عزيزتى
اتدرين ما أسهل أن نعبر عن ألفراحنا و سعادتنا
أما الصعب الحقيقى هو أن نعبر عن ألمنا ووجعنا
و صدقا ما أجمل قلمك و إحساس و قدرته على التعبير
سلمت يداك
سعيد بزيارتى الأولى والتى لن تكون الأخيرة

إيمان يقول...

الله عليكى دايما فعلا نتاثر بالحزن واجمل وصف له لما نوصف الفرح والبسمه وبعدين نوصف الحزن اللى يليه فنتحسر على اللى كان ....ونملىء قلوبنا بالندم والحلم اننا نرجع الفرحه انا واصلنى احساسك اوى لان دايما كله فرحه بتبقى قصيرة وبيجى بعدها دموع
تسلمى بجد اسلوبك رائع

م/ محمد صالح يقول...

شكرا لكى فعلا على زيارتك وكلامك بس يمكن انا بمر بمرحلة صعبة شوية وقرار قفل المدونة قرار صعب مش سهل بي انا بحاول ارجع تانى وأكتب تانى بس يمكن محتاج شوية وقت وبجد انا كنت محتاج الأصدقاء المخلصين مثلك يدعمونى ويقفوا جنبى فبجد متشكر خالص على الزيارة واتمنى أن تزداد المودة والصداقة بيننا وفعلا هى الأزمات التى بتبين الناس وأنا بوعدك اسثنينى قريب جدا بشكل جديد وفكر جديد

م/ محمد صالح يقول...

وتأكدى أنى مصر انى احقق وعدى لأمى لما وعدتها وقلتلها

متحلميـش أنـي أعيش جوة ضـى النـور

متحلميـش أنـى أطير دا الجناح مكـسور

لكن عشانك يا أمى هكون مهندس مشهور

وبوعدك أنى غصب عن الجميع هحققك وعدى لها وأخليها تفتخر بى ديما ومش هستسلم أبدا

حياه بلا عنوان يقول...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بوست جميل قوى والاجمل اننا نعبر عن فرحتنا وسعداتنا فى حياتنا لكن صعب جدا ان ياتى احد ويغطى على السعاده والفرح بكل سهوله الحزن جوه كل واحد فينا مش بيتخله عنا ابدا لانه بيكون جزء مننا بس جميل يكون فيه فرحه طبعا ياريت تقبلى مرورى
تحياتى

شمس النهار يقول...

ازيك انتي فين
مش باينة
يارب تكوني بخير

الأرمـوطــي يقول...

الله عليكى شعر جميل قوى ورمانسى والمضمون الحزين للموضوع بيدل على احساسك العالى
تحياتى ليكى

همس الاحساس يقول...

جارة القمر
ان شاء الله اكتب فى الفرح
وتسلمو غاليتى على الحضور

همس الاحساس يقول...

احمد فتحى
اخى نورت وان شاء الله يستمر وجودك
وبجد اسعدنى كلامك

همس الاحساس يقول...

ايمى
الله يخليك احرجتينى بردك الرائع اختى
بجد مش تتصورى فرحتى بكلامك

همس الاحساس يقول...

محمد صالح
بجد انا سعيدة باصرارك وهما دول شباب الشرقيه الجدعان
ربنا معاك اخى

همس الاحساس يقول...

حياة بلا عنوان
مرورك اسعدنى
واسعدنى ردك المشرق
شكرا اخى

همس الاحساس يقول...

شمس
معلشى والله الامتحانات والانى مش موصله نت فكل مدة طويلة لما بفتح وشوف المدونه
شكرا اختى لسؤالك الطيب

همس الاحساس يقول...

الارموطى
شكرا اخى وربنا يخليك على مرورك الطيب

إرسال تعليق

لا تخجل ان تكتب كلمة ....غلطانه ...او غير صحيح كلامك
اجعل دائما قلمك وكتابتك تعبر عن ما بداخلك
لا من اجل الذوق والادب لكن من اجل التعلم و الوصول للافضل