السبت، 2 مايو 2009

بين لحظة ولحظة


بين لحظة واخرى يمر عام ....وبين لحظة واخرى يمر عام...وبين لحظة واخرى يمر شهر


وبين لحظة واخرى يمر يوم.....ولكن الاصعب انه بين لحظة واخى قد يرحل انسان من عالمنا


هذه هى الحقيقة وهذا هو عالمنا..


لقد بدات التدوين لاكتب فيه وادون افراحى واحزانى


ولكن لقد عجزت كلماتى اليوم عن التعبير عن الذى يختلج بداخلى


منذ اسبوعين ...انقلبت حياتى من الفرح للاحزان...


ومن الضحكة التى لم تكن تفارقنى الى الدموع التى حفرت مجرها على خدى



لقد فقدت اغلى الاحبا صديقتى بالجامعه كانت هادئة ومثل النسمة


قبل وفاتها كانت تحدثنى وتكلمنى بكلام وكانها تعلم انه اخر يوم للقائنا معا


واخذت توصينى على احبائى ....عندما حكيت لها قالت لا تتركى حبك



لانها انسانه مخلصة لاصدقائها وحتى لحبها


...بدا اليوم عندما ذهبت لكليتى ووجدت الحزن بادى على وجوه اصدقائى


وعندما سالتهم لم يجب احد على ...لانهم يعلمون انها صديقتى


واخذو ياخذوننى بالاحضان تعجبت ومسكت احداهن بقوة وقلت لها اخبرين ماذا حدث


قالت البقاء لله .توفيت صديقتنا ( )....لم اكن اصدق وصرخت بوجهها ..انت كذابه


وجريت على المدرج ووقفت به انظرى لاجدها مكاننا الذى كنا نجلس فيه معا


ولكنى لم اجد احد....وقفت لحظة لكى استوعب ولكن لم يحتمل جسدى هذا العذاب واغمى على


وعندما اسيقظت اخذت اسال عنها وانا لاصدق


وذهبت يوم دفنتها ...


اصعب لحظة ممرتها بها عندما ....وقفت عند قبرهااااااا


وقلت بين يوم واخر وبين لحظة واخرى انتى هنا وانا هنا


كن امس نضحك معا واليوم انا هنا لا اسمع الا البكاء ولا ارى غير التراب

17 التعليقات:

جوجو يقول...

السلام عليكم

رببا يرحمها ويصبرك ويصبر اهلها

احساس صعب عندما تفتقدى انسان كنتى لا تفارقيه من قبل ولكن لا هروب من الموت
منرورة مدونتى واسعدنى جدا تعليقك عندى ان شاء الله ادخل مدونتك تانى فى ظروف افضل

تحياتى

سكينة يقول...

إنا لله وإنا إليه راجعون
المحزن حقا أننا نسى أننا راجعون
عسى الله أن يرحمها وجميع أموات المسلمين ويرحمنا إن صرنا لما صارت إليه
من بين ما استعاذ به سيد الخلق موت الفجأة عليه أفضل الصلاة والسلام

العراف يقول...

ربنا يرحمها يارب ما عليكى ليها الا الدعاء وربنا يصبرك اصعب حاجه فى الدنيا هيا الفراق بالذات لو حد بنحبه قوى ما تعرفيش كلامك ده قصر فيا قد ايه وعلى فكره انتى يمكن شبهى فى كلمه قرتها فى البروفيل بتاعك انا كتب جمله اصف فيها نفسى وقولت خلقت لازرع الحب والسعاده فى قلوب الاخرين بينما قلبى جريح بين الذكريات مدونه جميله واحساس عالى قوى وربنا يرحمها يارب ويرحمنا جميعا وانا سعيد جدا بمعرفتك

ادم المصرى يقول...

حبيبى

مش تزعلى نفسك ازكر ما اصابك برسول الله صلى الله عليه وسلم

الله يرحمها وان لله وان اليه راجعون

كدا بردو اول زياره اخش ألاقى عزاء روحى يشيخا منك لله مش مسمحك

حماده زيدان يقول...

جروب جريدة الصباح العربي بيت المدّونين العربي
http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=78080770039

احساس لسه حى يقول...

عزبزتى

الله يرحمها ويغفر لها

وكل اللى ممكن تعمليه ليها هو الدعاء

واكيد الموت راحة للمؤمن وباين من كلامك عليها انها انسانه كويسة وان شاء الله تكون وفاتها راحة من دنيتنا وكل ما فيها من اوجاع

واتعودى انك فى الدنيا دى هتفرقى ناس كتير بتحبيها

هى الحياه كدة على طول ناس بتتلاقى وناس بتتفراق

تحياتى

سلام

blue-wave يقول...

انا لله وانا اليه راجعون
ربنا يرحمها
ويصبرك يارب

همس الاحساس يقول...

جوجو
شكرا يا قمر لمرورك الذى اسعدنى
وبجد انا سعيدة بزيارتك الاولى وان شاء الله تنورينى علطول

همس الاحساس يقول...

سكينة
بجد انا سعيدة لمرورك الرائع
شكرا لكى اختى

همس الاحساس يقول...

العراف

امين يارب العالمين
بجد انا سعيدة بمرورك وكلامك الرائع

همس الاحساس يقول...

ادم
مرسى يا غالى

ههههههههههههه

معلشى ان شاء الله تكون المره الجاية افضل

منور مدونتى

همس الاحساس يقول...

شكرا حماده

همس الاحساس يقول...

blue_wave

thank you i,m very happy

for visiting u try again your visit

همس الاحساس يقول...

احساس لسه

بجد انا سعيدة بزايارتك

بتمنى تكررى الزيارة

yoyo يقول...

انا لله وانا اليه راجعون
ربنا يرحمها يارب و يسكنها فسيح جناته اللهم آآمين
ادعى لها بالرحمة والمعفرة

تلك هى الحياة يا عزيزتى

يويو

همس الاحساس يقول...

تسلمى يويو

امين يارب

غير معرف يقول...

البقاء والدوام لله

الله معك

إرسال تعليق

لا تخجل ان تكتب كلمة ....غلطانه ...او غير صحيح كلامك
اجعل دائما قلمك وكتابتك تعبر عن ما بداخلك
لا من اجل الذوق والادب لكن من اجل التعلم و الوصول للافضل